In any organization, dealing with lessons learned is a complex issue that involves people, processes and technologies. Although lessons learned processes are already well established in the project management community, the use of modern web technologies to support them is still in its infancy. This paper introduces a new model to manage lessons learned in PMBOK process groups. This model draws upon interdisciplinary literature, which embeds lessons learned processes, shared context and Web 2.0 service models. The model is supported by Web 2.0 technologies and centered in PMBOK process groups to allow a thorough overview of the project. An exploratory focus group was set up to validate the model qualitatively within a constructivist ontology and an interpretive epistemology. The adoption of this model can help academics and practitioners using PMBOK process groups to acquire a better understanding of managing lessons learned in projects.
رویکردی جدید به مدیریت آموختهها در گروههای فرآیندی PMBOK: مدل بالستیک ٢
در همه سازمانها سر و کار داشتن با آموختهها مسئلهای پیچیده است که افراد، فرآیندها و فناوریها را درگیر میکند. هرچند فرآیندهای آموختهها در انجمن مدیریت پروژه به خوبی ساخته و پرداخته شدهاند، ولی کاربرد فناوریهای وب جدید هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. این مقاله مدلی جدید را برای مدیریت آموختهها در گروههای فرآیندی PMBOK معرفی میکند. این مدل از ادبیات میانرشتهای برخاسته و فرآیندهای آموختهها، زمینههای مشترک و مدل های خدمت وب ٢ را در خود جای داده است. این مدل که توسط فناوریهای وب ٢ پشتیبانی می شود، با تمرکز بر گروههای فرآیندی PMBOK، امکان ارائه مرور کاملی از پروژه را فراهم میآورد. در اینجا از یک گروه کانونی اکتشافی برای ارزیابی کیفی این مدل، درون چارچوبی از هستیشناسی برساختگرا و معرفتشناسی تفسیری استفاده شده است. به کارگیری این مدل میتواند با دستیابی به فهم بهتری از مدیریت آموختهها در پروژه، به محققین و متخصصینی که از گروههای فرآیندی PMBOK استفاده میکنند، کمک کند.