تمرین پنجم: شخصیت‌شناسی + مشاغل + مدیریت منابع انسانی

همان‌طور که می‌دانید، هدف از تمرین‌های شخصیت‌شناسی گذشته، آشنایی هرچه بیشتر شما با تیپ شخصیتی خود، شناخت نقاط ضعف و قوت و یافتن راه‌هایی برای برطرف کردن کاستی‌های موجود، با توجه به نیازمندی‌ها و الزامات شغل ایده‌آل‌تان، بود. جهت حصول درک بیشتری از کاربرد شخصیت‌شناسی در زندگی اجتماعی و سازمانی، در این تمرین سعی داریم که توجه شما را به تحلیل شخصیت دیگران جلب کنیم. علاوه بر این انتظار می‌رود انجام این تمرین منجر به آشنایی بیشتر شما با برخی مفاهیم درس، از جمله موضوعات آموزش، ارزیابی و ارائه بازخورد شود.
در این تمرین شما بعنوان مدیر منابع انسانی، جهت ارتقای سطح رضایت شغلی یکی از کارکنان و به تبع آن بهبود عملکرد سازمان، باید به او کمک کنید تا تناسب بیشتری با الزامات شغل خود پیدا کند. کارمند موردنظر، همکلاسی شما و پست فعلی او در سازمان، شغل انتخابی او در تمرین‌های گذشته است.
همان‌طور که پیشتر در کلاس توضیح داده شد، می‌بایست گزارش کار خود را در سه مرحله تکمیل کنید:
1. نیازسنجی: بر اساس توصیف شغل موردنظر و شرایط احراز آن در بانک جامع اطلاعات مشاغل، بهترین تیپ شخصیتی برای احراز آن شغل را با استنادات کافی مشخص کنید. سپس ترجیحات متفاوت بین این تیپ شخصیتی ایده‌آل، با تیپ شخصیتی کارمند فعلی را (که از نتیجه آزمون شخصیت‌شناسی او به دست آمده)، تعیین کنید.
2. طراحی و اجرا: بسته آموزشی پیشنهادی خود را به منظور تطابق هرچه بیشتر شخصیت کارمندتان با شرایط شغل فعلی او تدوین کنید. این بسته می‌بایست شامل «محتوا، روش، رسانه و روش‌های کاربردی کردن آموزش» با توجه به الزامات شغلی و تیپ شخصیتی کارمندتان باشد.
3. ارزیابی و ارائه بازخورد: در این مرحله می‌بایست برای سنجش اثربخشی آموزش بر دانش و مهارت کارمندتان به ارائه یک روش ارزیابی بپردازید. با ارائه قرائن و مستنداتی، نشان دهید که روش انتخابی شما با توجه به شرایط موجود، بهترین است. در نهایت چگونگی ارائه بازخورد به کارمندتان را به دقت و با ذکر جزئیات شرح دهید. همچنین دلایل خود را برای انتخاب این روش، بیان کنید.
تذکر: از شما انتظار می‌رود برای تکمیل هر یک از مراحل این تمرین، در کنار استفاده از محتوای درسی، از «منابع معتبر» دیگری نیز استفاده کنید. این منابع می‌توانند شامل مقالات علمی و کتاب‌های فارسی و لاتین و نیز ویدئوها و سخنرانی‌های معتبر آموزشی و سایت‌های مرجع علمی باشند. در صورت استفاده از هر یک از این منابع در تهیه گزارش، با «ارجاع دقیق»، آن را مشخص کنید.
یادآوری: آخرین زمان ارسال هر یک از مراحل گزارش، «پایان روزهای جمعه» در سه هفته‌ پیش‌روست. مطابق گذشته، گزارش خود را در فرمت pdf ارسال کنید.
نکته: جهت آشنایی با کارمندی که برای شما بعنوان مدیر منابع انسانی در نظر گرفته شده، به قسمت دیدگاه‌های این پست مراجعه کنید.