All sectors of society are worried about quality, either of product or service quality. In the software industry is not different, the need to manage risk, has a strong relation with quality and increases with system complexity.
Unanticipated problems frequently cause major problems to projects, such as cost overruns, schedule delays, quality problems, and missing functionality. Making informed decisions by consciously assessing what can go wrong, as well as the likelihood and severity of the impact, is at the heart of risk management.
This paper presents a comparative analysis of quality approaches to risk management. It has the purpose to provide a general overview of all the risks aspects treated in ISO standards, CMMI model version 1.1 and PMBOK.
مدیریت ریسک ISO، CMMI و PMBOK: تحلیلی تطبیقی
تمام بخشهای جامعه نسبت به کیفیت حساس هستند، هم کیفیت محصولات و هم کیفیت خدمات. صنعت نرم افزار نیز از این امر مستثنی نیست. در این صنعت نیاز به مدیریت ریسک رابطه قوی با کیفیت داشته و با پیچیدهتر شدن سیستم افزایش مییابد.
مشکلات پیشبینی نشده، مرتبا مشکلات بزرگی را برای پروژه به بار میآورند، از جمله: سرریز هزینهها، تاخیر در جدول زمانبندی، مشکلات مربوط به کیفیت و از بین رفتن عملکرد. اتخاذ تصمیمی آگاهانه با ارزیابی دقیق اینکه چه چیزی ممکن است اشتباه شود و نیز احتمال و شدت تأثیر آن، هسته اصلی مدیریت ریسک است.
این مقاله تحلیلی تطبیقی از رویکردهای کیفی به مدیریت ریسک ارائه میدهد و هدف آن مروری کلی بر تمام جنبههای ریسکهایی است که در استانداردهای ISO، مدل CMMI نسخه ١/١ و PMBOK با آنها سر و کار داریم.
ارائه شده توسط اکرم کمالی